Oblot głowicy bezprzegubowej

Jako jeden z ostatnich etapów realizacji projektu przeprowadzone były próby naziemne oraz w locie nowej głowicy ze zmiennym skokiem ogólnym łopat wirnika. Głowicę zaprojektowano tak, aby mogła być zastosowana na wiatrakowcu Zen-1 przy wykorzystaniu maksymalnej ilości podzespołów gotowych oraz minimalnej ilości ingerencji w istniejący układ sterowania. Głowica jest przystosowana do zamocowania zarówno łopat duralowych opracowanych w projekcie, jak i kompozytowych. Modyfikacji wymagał jedynie układ przeniesienia napędu prerotacji za pomocą wałka giętkiego. Po zabudowie na wiatrakowcu nowej głowicy w kompletacji z łopatami kompozytowymi, przeprowadzone zostały testy rozruchowe oraz próby prerotacji wirnika. Potwierdziły one możliwość skutecznego rozkręcania wirnika przed startem. Następnie wykonane zostały próby kołowań i rozbiegów z autorotacyjnym rozkręcaniem wirnika. Po stwierdzeniu pozytywnego zachowania konstrukcji, przeprowadzony został oblot w rejonie lotniska w Baranowie, który wykazał w pełni bezpieczne i przewidywalne zachowanie się konstrukcji w locie. Tym samym nowa głowica może być dopuszczona do dalszych prób eksploatacyjnych.
image2

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *