Próby statyczne głowicy bezprzegubowej.

Jedną z innowacyjnych rzeczy jakie wytworzono w Projekcie, jest bezprzegubowa głowica wiatrakowca umożliwiająca zmianę skoku ogólnego łopat wirnika. Ponieważ współczesne przepisy budowy wiatrakowców zezwalają na stosowanie tylko głowic z łopatami o stałym skoku, nowa konstrukcja wyprzedza obecne uregulowania prawne i z tego powodu na razie pozostaje obiektem badawczym. Celem opracowania tej głowicy jest przeprowadzenie badań w locie, pozwalających na praktyczną weryfikację optymalnego kąta skoku łopat w wirniku, dobranego na konkretne warunki przelotowe. Opracowane rozwiązanie charakteryzuje się znaczną prostotą w porównaniu do typowych głowic stosowanych np. w lekkich śmigłowcach. Uzyskano ją dzięki zastosowaniu głównego elementu łączącego łopaty w postaci kompozytowego kształtownika nośnego, który posiada przekrój umożliwiający uzyskanie dużej wytrzymałości na rozciąganie i dużej sztywności wirnika na postoju z jednoczesną podatnością na skręcanie, które jest wykorzystywane do zmiany kąta skoku ogólnego łopat. Dzięki temu nie było potrzeby stosowanie przegubów i łożysk wraz z ich obudowami, które znacząco komplikują i podrażają konstrukcję. Ponadto łącznik kompozytowy posiada integralny kąt wzniosu ramion który zapewnia zmniejszenie momentów zginających, działających na nasady. Obecnie tego typu, bezprzegubowe rozwiązania głowic wirników nośnych stosowane są w najbardziej zaawansowanych śmigłowcach. Przed zabudową nowej głowicy na wiatrakowcu przeprowadzone zostały próby statyczne łącznika łopat do obciążeń eksploatacyjnych i tym celu wykonano i wyposażono specjalne stanowisko. Próba statyczna potwierdziła wymaganą wytrzymałość łącznika dzięki czemu może on być dopuszczony do prób w locie.
image1

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *